Alue- ja kuntavaalit 2025
Vaalipäivä on sunnuntai 13.4.2025
Ennakkoäänestys Suomessa on 2.–8.4.2025
Ennakkoäänestys ulkomailla on 2.–5.4.2025
Muista äänestää alue- ja kuntavaaleissa!
Äänestämällä vaikutat siihen,
ketkä päättävät hyvinvointialueesi ja kuntasi asioista.
Voit kysyä vaaleista ja äänestämisestä myös oikeusministeriön palvelunumerosta 0800 9 4770.
Voit lähettää kysymyksesi myös WhatsApp-viestillä numeroon 050 438 8730.
Sivun sisältö:
Mitä ovat alue- ja kuntavaalit?
Äänioikeusilmoitus ja äänestyspaikat
Näin äänestät ennakkoäänestyksessä
Näin äänestät vaalipäivänä 13.4.2025
Mitä ovat alue- ja kuntavaalit?
Suomessa on 21 hyvinvointialuetta ja 308 kuntaa.
Isoja kuntia kutsutaan usein myös kaupungeiksi.
Kotikunta on se paikka, jossa asut.
Kunnat kuuluvat hyvinvointialueisiin.
Helsinki on ainoa kunta,
joka ei kuulu mihinkään hyvinvointialueeseen.
Aluevaaleissa valitaan
aluevaltuuston jäsenet eli aluevaltuutetut.
Hyvinvointialueen valtuusto
on nimeltään aluevaltuusto.
Aluevaltuutetut tekevät päätökset hyvinvointialueella.
Hyvinvointialueet vastaavat sosiaali- ja terveyspalvelujen ja
pelastustoimen järjestämisestä omalla alueellaan.
Kuntavaaleissa valitaan
kunnanvaltuuston jäsenet eli kunnanvaltuutetut.
Kunnanvaltuutetut päättävät
kunnan toiminnasta ja taloudesta.
Kunnat vastaavat esimerkiksi
kouluista, liikuntapalveluista, kaavoituksesta,
ympäristöpalveluista ja vesihuollosta.
Aluevaltuustojen ja kunnanvaltuustojen jäsenet
valitaan vaaleissa neljäksi vuodeksi kerrallaan.
Aluevaalit ja kuntavaalit järjestetään samaan aikaan.
Suomen hyvinvointialueet
Suomi on jaettu 21 hyvinvointialueeseen.
Hyvinvointialueet noudattavat pääosin
nykyisten maakuntien rajoja.
Uudenmaan maakunnassa
on kuitenkin neljä hyvinvointialuetta.
Helsingin kaupunki ei kuulu
mihinkään hyvinvointialueeseen,
vaan se vastaa itse sosiaali- ja terveydenhuollosta
ja pelastustoimesta.
Helsingissä ei pidetä aluevaaleja,
eli helsinkiläiset eivät äänestä aluevaaleissa.
Kuka saa äänestää?
Sinä voit äänestää alue- ja kuntavaaleissa,
jos olet yli 18-vuotias tai
täytät 18 vuotta viimeistään vaalipäivänä 13.4.2025.
Lisäksi vaaditaan,
että yksi seuraavista ehdoista täyttyy:
- olet Suomen kansalainen ja
sinulla on kotikunta Suomessa - olet EU-maan, Islannin tai Norjan kansalainen ja
sinulla on kotikunta Suomessa tai - olet jonkun muun maan kansalainen ja
sinulla on ollut kotikunta Suomessa
yhtäjaksoisesti vähintään kaksi vuotta.
Helsinkiläiset eivät äänestä aluevaaleissa.
Helsingissä sosiaali- ja terveyspalveluista ja
pelastustoimesta vastaa kaupunginvaltuusto.
Ketä voit äänestää?
Aluevaaleissa voit äänestää
hyvinvointialueesi ehdokasta.
Hyvinvointialueesi on se alue,
johon kotikuntasi kuuluu.
Kuntavaaleissa voit äänestää
kotikuntasi ehdokasta.
Puolueet ja valitsijayhdistykset asettavat ehdokkaat
kunta- ja aluevaaleihin.
Jokaisella ehdokkaalla on oma äänestysnumero
eli ehdokasnumero.
Aluevaalien ehdokkaiden numerot
alkavat numerosta 2002 ja
kuntavaalien ehdokkaiden numerot
alkavat numerosta 2.
Saat tietoa hyvinvointialueesi ja kuntasi ehdokkaista
esimerkiksi lehdistä, televisiosta ja internetistä.
Äänioikeusilmoitus ja äänestyspaikat
Jos sinulla on oikeus äänestää,
saat äänioikeusilmoituksen kirjeenä tai sähköisesti
Suomi.fi-palvelun kautta.
Saat äänioikeusilmoituksen sähköisenä,
jos olet ottanut Suomi.fi-palvelun käyttöön.
Suomi.fi on Digi- ja väestötietoviraston palvelu.
Voit lukea siitä lisää osoitteesta
www.suomi.fi/viestit.
Voit äänestää vaalipäivänä tai
jo ennen vaalipäivää ennakkoäänestyksessä.
Äänioikeusilmoituksessa lukee,
mikä on äänestyspaikkasi vaalipäivänä.
Ennakkoäänestyksessä voit äänestää
missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa.
Äänioikeusilmoituksen mukana on luettelo
lähialueesi ennakkoäänestyspaikoista.
Ennakkoäänestyspaikat löydät myös internetistä
osoitteesta www.vaalit.fi.
Ota henkilöllisyystodistus mukaan äänestyspaikalle.
Äänioikeusilmoitusta ei tarvitse ottaa mukaan äänestyspaikalle.
Jos äänestät ennakkoon laitoksessa tai ulkomailla,
äänioikeusilmoitus kannattaa ottaa mukaan.
Kotiäänestys
Voit äänestää ennakkoon kotonasi,
jos sinulle on kohtuuttoman vaikeaa äänestää äänestyspaikalla,
esimerkiksi sairauden takia.
Ilmoittaudu kotiäänestykseen
kotikuntasi keskusvaalilautakunnalle
viimeistään 1.4.2025 kello 16 mennessä.
Yhteystiedot ovat äänioikeusilmoituksessa.
Voit kysyä keskusvaalilautakunnalta
lisätietoja kotiäänestyksestä.
Näin äänestät ennakkoäänestyksessä
Voit äänestää alue- ja kuntavaaleissa
missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa.
Ennakkoäänestys on Suomessa 2.4.–8.4.2025.
Ennakkoäänestys ulkomailla on 2.4.–5.4.2025.
Ota äänestyspaikalle mukaan kuvallinen henkilöllisyystodistus,
esimerkiksi passi, henkilökortti tai ajokortti.
Toimi näin äänestyspaikalla:
- Näytä henkilöllisyystodistus vaalivirkailijalle.
Virkailija antaa sinulle kaksi äänestyslippua,
violetin ja valkoisen äänestyslipun.
- Mene äänestyskoppiin.
Aluevaalien äänestyslippu on violetti.
Kirjoita violettiin äänestyslippuun selvästi
sen ehdokkaan numero,
jota äänestät aluevaaleissa.
Kuntavaalien äänestyslippu on valkoinen.
Kirjoita valkoiseen äänestyslippuun selvästi
sen ehdokkaan numero,
jota äänestät kuntavaaleissa.
Älä kirjoita äänestyslippuun mitään muuta.
Ehdokkaiden numerot näet ehdokasluetteloista,
jotka ovat äänestyskopin seinällä.
Aluevaalien ehdokasluettelo on violetti ja
kuntavaalien ehdokasluettelo valkoinen.
- Taita äänestysliput keskeltä niin,
että kukaan ei voi nähdä ehdokkaan numeroa.
- Palaa vaalivirkailijan luokse.
Hän leimaa molemmat äänestysliput
ja antaa sinulle kaksi ruskeaa vaalikuorta.
- Laita leimatut äänestysliput omiin vaalikuoriinsa
ja liimaa kuoret kiinni.
- Vaalivirkailija pyytää sinua
allekirjoittamaan kaksi lomaketta.
Allekirjoituksilla vakuutat,
että olet itse täyttänyt äänestysliput,
saanut niihin leiman ja sulkenut ne vaalikuoreen.
- Lopuksi vaalivirkailija laittaa
ruskeat vaalikuoret keltaisiin lähetekuoriin.
Vaalivirkailija laittaa aluevaalien vaalikuoren
omaan lähetekuoreensa ja
kuntavaalien vaalikuoren omaan lähetekuoreensa.
Vaalivirkailija lähettää molemmat keltaiset lähetekuoret
kotikuntasi keskusvaalilautakunnalle.
Näin äänestät vaalipäivänä 13.4.2025
Voit äänestää vaalipäivänä vain siinä äänestyspaikassa,
joka lukee äänioikeusilmoituksessasi.
Vaalipäivä on sunnuntai 13.4.2025.
Vaalipäivänä äänestyspaikat ovat auki kello 9–20.
Ota äänestyspaikalle mukaan kuvallinen henkilöllisyystodistus,
esimerkiksi passi, henkilökortti tai ajokortti.
Toimi näin äänestyspaikalla:
- Näytä henkilöllisyystodistus vaalivirkailijalle.
Virkailija etsii nimesi vaaliluettelosta
ja antaa sinulle kaksi äänestyslippua,
violetin ja valkoisen äänestyslipun.
- Mene äänestyskoppiin.
Aluevaalien äänestyslippu on violetti.
Kirjoita violettiin äänestyslippuun selvästi
sen ehdokkaan numero,
jota äänestät aluevaaleissa.
Kuntavaalien äänestyslippu on valkoinen.
Kirjoita valkoiseen äänestyslippuun selvästi
sen ehdokkaan numero,
jota äänestät kuntavaaleissa.
Älä kirjoita äänestyslippuun mitään muuta.
Ehdokkaiden numerot näet ehdokasluetteloista,
jotka ovat äänestyskopin seinällä.
Aluevaalien ehdokasluettelo on violetti ja
kuntavaalien ehdokasluettelo valkoinen.
- Taita äänestysliput keskeltä niin,
että kukaan ei voi nähdä ehdokkaan numeroa.
- Palaa vaalivirkailijan luokse.
Hän leimaa molemmat äänestysliput.
- Pudota taitetut ja leimatut äänestyslippusi
vaaliuurnaan tai vaaliuurniin,
jos äänestyspaikassa on käytössä kaksi uurnaa.
Keneltä saat apua?
Vaalivirkailijat neuvovat ja auttavat sinua äänestyspaikalla
ennakkoäänestyksessä ja vaalipäivänä.
Vaalipäivänä äänestyspaikalla on myös vaaliavustaja.
Voit pyytää avustajan avuksi äänestyskoppiin,
jos et itse pysty kirjoittamaan
ehdokkaan numeroa äänestyslippuun.
Vaaliavustajana voi toimia myös henkilö,
jonka olet itse valinnut.
Hän voi olla esimerkiksi omainen tai läheinen.
Vaaliavustaja ei saa kuitenkaan
olla ehdokas tai ehdokkaan läheinen.
Vaaliavustaja ei saa kertoa kenellekään,
ketä äänestit.
Vaalisalaisuus
Jokainen päättää itse,
haluaako äänestää ja ketä äänestää.
Vaalisalaisuus tarkoittaa sitä,
että sinun ei tarvitse kertoa kenellekään, ketä äänestät.
Vaalisalaisuuden takia täytät äänestyslipun äänestyskopissa.
Äänestä alue- ja kuntavaaleissa!
Vaalit järjestetään samaan aikaan.
Vaaleissa valitaan jäsenet
alue- ja kunnanvaltuustoihin.
Äänestämällä vaikutat siihen,
ketkä päättävät yhteisistä asioistamme.