Alue- ja kuntavaalit 2025

Vaalipäivä on sunnuntai 13.4.2025
Ennakkoäänestys Suomessa on 2.–8.4.2025
Ennakkoäänestys ulkomailla on 2.–5.4.2025

Muista äänestää alue- ja kuntavaaleissa!

Äänestämällä vaikutat siihen,  
ketkä päättävät hyvinvointialueesi ja kuntasi asioista.

Voit kysyä vaaleista ja äänestämisestä myös oikeusministeriön palvelunumerosta 0800 9 4770.

Voit lähettää kysymyksesi myös WhatsApp-viestillä numeroon 050 438 8730.

Sivun sisältö:

Mitä ovat alue- ja kuntavaalit?

Suomen hyvinvointialueet

Kuka saa äänestää?

Ketä voit äänestää?

Äänioikeusilmoitus ja äänestyspaikat

Kotiäänestys

Näin äänestät ennakkoäänestyksessä

Näin äänestät vaalipäivänä 13.4.2025

Keneltä saat apua?

Vaalisalaisuus

Mitä ovat alue- ja kuntavaalit?

Suomessa on 21 hyvinvointialuetta ja 308 kuntaa.  
Isoja kuntia kutsutaan usein myös kaupungeiksi. 

Kotikunta on se paikka, jossa asut.  
Kunnat kuuluvat hyvinvointialueisiin.  
Helsinki on ainoa kunta,  
joka ei kuulu mihinkään hyvinvointialueeseen.

Aluevaaleissa valitaan  
aluevaltuuston jäsenet eli aluevaltuutetut. 
Hyvinvointialueen valtuusto  
on nimeltään aluevaltuusto.  
Aluevaltuutetut tekevät päätökset hyvinvointialueella.  
Hyvinvointialueet vastaavat sosiaali- ja terveyspalvelujen ja  
pelastustoimen järjestämisestä omalla alueellaan.

Kuntavaaleissa valitaan  
kunnanvaltuuston jäsenet eli kunnanvaltuutetut.  
Kunnanvaltuutetut päättävät  
kunnan toiminnasta ja taloudesta.  
Kunnat vastaavat esimerkiksi  
kouluista, liikuntapalveluista, kaavoituksesta,  
ympäristöpalveluista ja vesihuollosta.

Aluevaltuustojen ja kunnanvaltuustojen jäsenet  
valitaan vaaleissa neljäksi vuodeksi kerrallaan.  
Aluevaalit ja kuntavaalit järjestetään samaan aikaan.

Suomen hyvinvointialueet

Suomi on jaettu 21 hyvinvointialueeseen.  
Hyvinvointialueet noudattavat pääosin  
nykyisten maakuntien rajoja.  
Uudenmaan maakunnassa  
on kuitenkin neljä hyvinvointialuetta.

Helsingin kaupunki ei kuulu  
mihinkään hyvinvointialueeseen,  
vaan se vastaa itse sosiaali- ja terveydenhuollosta  
ja pelastustoimesta.

Helsingissä ei pidetä aluevaaleja,  
eli helsinkiläiset eivät äänestä aluevaaleissa.

Kuka saa äänestää?

Sinä voit äänestää alue- ja kuntavaaleissa,  
jos olet yli 18-vuotias tai  
täytät 18 vuotta viimeistään vaalipäivänä 13.4.2025.
Lisäksi vaaditaan,  
että yksi seuraavista ehdoista täyttyy:

  1. olet Suomen kansalainen ja 
    sinulla on kotikunta Suomessa
  2. olet EU-maan, Islannin tai Norjan kansalainen ja 
    sinulla on kotikunta Suomessa tai 
  3. olet jonkun muun maan kansalainen ja 
    sinulla on ollut kotikunta Suomessa  
    yhtäjaksoisesti vähintään kaksi vuotta.

Helsinkiläiset eivät äänestä aluevaaleissa.  
Helsingissä sosiaali- ja terveyspalveluista ja  
pelastustoimesta vastaa kaupunginvaltuusto.

Ketä voit äänestää?

Aluevaaleissa voit äänestää  
hyvinvointialueesi ehdokasta.  
Hyvinvointialueesi on se alue,  
johon kotikuntasi kuuluu.

Kuntavaaleissa voit äänestää  
kotikuntasi ehdokasta.

Puolueet ja valitsijayhdistykset asettavat ehdokkaat  
kunta- ja aluevaaleihin.

Jokaisella ehdokkaalla on oma äänestysnumero  
eli ehdokasnumero.  
Aluevaalien ehdokkaiden numerot  
alkavat numerosta 2002 ja  
kuntavaalien ehdokkaiden numerot  
alkavat numerosta 2. 

Saat tietoa hyvinvointialueesi ja kuntasi ehdokkaista  
esimerkiksi lehdistä, televisiosta ja internetistä.

Äänioikeusilmoitus ja äänestyspaikat

Jos sinulla on oikeus äänestää,  
saat äänioikeusilmoituksen kirjeenä tai sähköisesti  
Suomi.fi-palvelun kautta.  
Saat äänioikeusilmoituksen sähköisenä,  
jos olet ottanut Suomi.fi-palvelun käyttöön.  
Suomi.fi on Digi- ja väestötietoviraston palvelu.  
Voit lukea siitä lisää osoitteesta  
www.suomi.fi/viestit

Voit äänestää vaalipäivänä tai  
jo ennen vaalipäivää ennakkoäänestyksessä.

Äänioikeusilmoituksessa lukee,  
mikä on äänestyspaikkasi vaalipäivänä.  
Ennakkoäänestyksessä voit äänestää  
missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa.  
Äänioikeusilmoituksen mukana on luettelo  
lähialueesi ennakkoäänestyspaikoista.  
Ennakkoäänestyspaikat löydät myös internetistä  
osoitteesta www.vaalit.fi.

Ota henkilöllisyystodistus mukaan äänestyspaikalle.  
Äänioikeusilmoitusta ei tarvitse ottaa mukaan äänestyspaikalle.  
Jos äänestät ennakkoon laitoksessa tai ulkomailla,  
äänioikeusilmoitus kannattaa ottaa mukaan.

Kotiäänestys

Voit äänestää ennakkoon kotonasi,  
jos sinulle on kohtuuttoman vaikeaa äänestää äänestyspaikalla,  
esimerkiksi sairauden takia.

Ilmoittaudu kotiäänestykseen  
kotikuntasi keskusvaalilautakunnalle  
viimeistään 1.4.2025 kello 16 mennessä.  

Yhteystiedot ovat äänioikeusilmoituksessa.  
Voit kysyä keskusvaalilautakunnalta  
lisätietoja kotiäänestyksestä.

Näin äänestät ennakkoäänestyksessä

Voit äänestää alue- ja kuntavaaleissa  
missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa.

Ennakkoäänestys on Suomessa 2.4.–8.4.2025.  
Ennakkoäänestys ulkomailla on 2.4.–5.4.2025.

Ota äänestyspaikalle mukaan kuvallinen henkilöllisyystodistus,  
esimerkiksi passi, henkilökortti tai ajokortti.

Toimi näin äänestyspaikalla:

  1. Näytä henkilöllisyystodistus vaalivirkailijalle. 
    Virkailija antaa sinulle kaksi äänestyslippua,
    violetin ja valkoisen äänestyslipun. 
     
  2. Mene äänestyskoppiin. 

    Aluevaalien äänestyslippu on violetti.
    Kirjoita violettiin äänestyslippuun selvästi  
    sen ehdokkaan numero,  
    jota äänestät aluevaaleissa.

    Kuntavaalien äänestyslippu on valkoinen.
    Kirjoita valkoiseen äänestyslippuun selvästi  
    sen ehdokkaan numero,  
    jota äänestät kuntavaaleissa.

    Älä kirjoita äänestyslippuun mitään muuta.

    Ehdokkaiden numerot näet ehdokasluetteloista,  
    jotka ovat äänestyskopin seinällä.  
    Aluevaalien ehdokasluettelo on violetti ja  
    kuntavaalien ehdokasluettelo valkoinen.
     
  3. Taita äänestysliput keskeltä niin, 
    että kukaan ei voi nähdä ehdokkaan numeroa. 

     
  4. Palaa vaalivirkailijan luokse. 
    Hän leimaa molemmat äänestysliput  
    ja antaa sinulle kaksi ruskeaa vaalikuorta. 
     
  5. Laita leimatut äänestysliput omiin vaalikuoriinsa 
    ja liimaa kuoret kiinni. 

     
  6. Vaalivirkailija pyytää sinua 
    allekirjoittamaan kaksi lomaketta.
     
    Allekirjoituksilla vakuutat,  
    että olet itse täyttänyt äänestysliput,  
    saanut niihin leiman ja sulkenut ne vaalikuoreen. 
     
  7. Lopuksi vaalivirkailija laittaa 
    ruskeat vaalikuoret keltaisiin lähetekuoriin.
     
    Vaalivirkailija laittaa aluevaalien vaalikuoren  
    omaan lähetekuoreensa ja
    kuntavaalien vaalikuoren omaan lähetekuoreensa.  
    Vaalivirkailija lähettää molemmat keltaiset lähetekuoret
    kotikuntasi keskusvaalilautakunnalle. 

Näin äänestät vaalipäivänä 13.4.2025

Voit äänestää vaalipäivänä vain siinä äänestyspaikassa,  
joka lukee äänioikeusilmoituksessasi.

Vaalipäivä on sunnuntai 13.4.2025.  
Vaalipäivänä äänestyspaikat ovat auki kello 9–20.

Ota äänestyspaikalle mukaan kuvallinen henkilöllisyystodistus,  
esimerkiksi passi, henkilökortti tai ajokortti.

Toimi näin äänestyspaikalla:

  1. Näytä henkilöllisyystodistus vaalivirkailijalle. 
    Virkailija etsii nimesi vaaliluettelosta  
    ja antaa sinulle kaksi äänestyslippua,  
    violetin ja valkoisen äänestyslipun. 
     
  2. Mene äänestyskoppiin. 

    Aluevaalien äänestyslippu on violetti.  
    Kirjoita violettiin äänestyslippuun selvästi  
    sen ehdokkaan numero,  
    jota äänestät aluevaaleissa.

    Kuntavaalien äänestyslippu on valkoinen.  
    Kirjoita valkoiseen äänestyslippuun selvästi  
    sen ehdokkaan numero,  
    jota äänestät kuntavaaleissa.

    Älä kirjoita äänestyslippuun mitään muuta.

    Ehdokkaiden numerot näet ehdokasluetteloista,  
    jotka ovat äänestyskopin seinällä.  
    Aluevaalien ehdokasluettelo on violetti ja  
    kuntavaalien ehdokasluettelo valkoinen. 
     
  3. Taita äänestysliput keskeltä niin, 
    että kukaan ei voi nähdä ehdokkaan numeroa. 
     
  4. Palaa vaalivirkailijan luokse. 
    Hän leimaa molemmat äänestysliput. 
     
  5. Pudota taitetut ja leimatut äänestyslippusi 
    vaaliuurnaan tai vaaliuurniin,  
    jos äänestyspaikassa on käytössä kaksi uurnaa. 

Keneltä saat apua?

Vaalivirkailijat neuvovat ja auttavat sinua äänestyspaikalla  
ennakkoäänestyksessä ja vaalipäivänä.  
Vaalipäivänä äänestyspaikalla on myös vaaliavustaja.

Voit pyytää avustajan avuksi äänestyskoppiin,  
jos et itse pysty kirjoittamaan  
ehdokkaan numeroa äänestyslippuun.

Vaaliavustajana voi toimia myös henkilö,  
jonka olet itse valinnut.  
Hän voi olla esimerkiksi omainen tai läheinen.  
Vaaliavustaja ei saa kuitenkaan  
olla ehdokas tai ehdokkaan läheinen.

Vaaliavustaja ei saa kertoa kenellekään,  
ketä äänestit. 

Vaalisalaisuus

Jokainen päättää itse,  
haluaako äänestää ja ketä äänestää.  
Vaalisalaisuus tarkoittaa sitä,  
että sinun ei tarvitse kertoa kenellekään, ketä äänestät.  
Vaalisalaisuuden takia täytät äänestyslipun äänestyskopissa.

Äänestä alue- ja kuntavaaleissa!  

Vaalit järjestetään samaan aikaan.  
Vaaleissa valitaan jäsenet  
alue- ja kunnanvaltuustoihin.  
Äänestämällä vaikutat siihen,  
ketkä päättävät yhteisistä asioistamme.