Tietoa EU-vaaleista selkokielellä

Tällä verkkosivulla kerrotaan selkokielellä äänestämisestä ja EU-vaaleista eli europarlamenttivaaleista 2024. Pdf-muotoisen selkoesitteen voit ladata verkkosivun lopusta.

EU-vaalit 2024

Euroopan unionin kansalaiset valitsevat Euroopan parlamentin jäsenet vaaleilla viiden vuoden välein.

Suomesta valitaan Euroopan parlamenttiin 15 jäsentä eli meppiä.

EU-vaalit eli europarlamenttivaalit järjestetään kaikissa Euroopan unionin jäsenmaissa samaan aikaan.
Euroopan unionissa on 27 jäsenmaata.

Vuoden 2024 EU-vaalien aikataulu Suomessa on: 

  • Vaalipäivä on sunnuntai 9.6.2024.
  • Ennakkoäänestys kotimaassa on 29.5.–4.6.2024.
  • Ennakkoäänestys ulkomailla on 29.5.–1.6.2024.

Äänestä EU-vaaleissa!

Näin vaikutat siihen, ketkä valitaan Suomesta
Euroopan parlamenttiin seuraaviksi viideksi vuodeksi.

Voit kysyä vaaleista ja äänestämisestä myös oikeusministeriön palvelunumerosta 0800 9 4770.

Voit lähettää kysymyksesi myös WhatsApp-viestillä numeroon 050 438 8730.

Sivun sisältö:

Euroopan parlamentin tehtävät

Kuka saa äänestää?

Ketä voit äänestää?

Äänioikeusilmoitus

Kotiäänestys

Näin äänestät ennakkoon

Näin äänestät vaalipäivänä

Keneltä saat apua?

Vaalisalaisuus

Euroopan parlamentin tehtävät

Euroopan parlamentti on Euroopan unionin kansanedustuslaitos.

Euroopan parlamentti säätää lait yhdessä Euroopan unionin neuvoston kanssa. Neuvosto edustaa Euroopan unionin jäsenvaltioita.

Euroopan parlamentti hyväksyy Euroopan unionin talousarvion yhdessä neuvoston kanssa.

Euroopan parlamentti valvoo komissiota ja Euroopan unionin virastoja.

Kuka saa äänestää?

Voit äänestää EU-vaaleissa, jos

  • olet täyttänyt 18 vuotta viimeistään 9.6.2024 ja
  • olet Suomen kansalainen tai 
  • olet Euroopan unionin jäsenvaltion kansalainen ja olet ilmoittautunut äänioikeusrekisteriin Suomessa viimeistään 21.3.2024.

Ketä voit äänestää?

Puolueet ja valitsijayhdistykset voivat asettaa ehdokkaita EU-vaaleihin. Ehdokkaan täytyy olla äänioikeutettu Suomen kansalainen tai Suomen äänioikeusrekisteriin otettu Euroopan unionin jäsenvaltion kansalainen.

EU-vaalien ehdokkaat ovat ehdolla koko maassa, joten voit äänestää ketä ehdokasta tahansa.

Jokaisella ehdokkaalla on oma ehdokasnumeronsa.
Ehdokkaiden numerot ovat esillä oikeusministeriön tulospalvelussa, äänestyspaikoilla ja äänestyskopeissa. 

Saat ehdokkaista tietoa esimerkiksi lehdistä, televisiosta ja internetistä.

Äänioikeusilmoitus

Jos sinulla on oikeus äänestää, saat siitä kotiisi kirjeen. 

Saat äänioikeusilmoituksen vain sähköisenä, jos olet ottanut Suomi.fi-palvelun käyttöön. 
Suomi.fi on Digi- ja väestötietoviraston palvelu.
Voit lukea siitä lisää osoitteesta suomi.fi/viestit

Voit valita, äänestätkö vaalipäivänä vai ennakkoon.
Jos äänestät vaalipäivänä, katso äänestyspaikkasi äänioikeusilmoituksesta.

Jos äänestät ennakkoon, voit äänestää missä tahansa  ennakkoäänestyspaikassa.
Äänioikeusilmoituksen mukana on luettelo lähialueesi ennakkoäänestyspaikoista.

Ota henkilöllisyystodistus mukaasi äänestyspaikalle. Äänioikeusilmoitusta ei tarvitse ottaa mukaan äänestyspaikalle.

Kotiäänestys

Jos kykysi liikkua tai toimia on niin rajoittunut, että sinun on kohtuuttoman hankalaa mennä äänestyspaikalle ja äänestää siellä,  voit äänestää ennakkoon kotona.

Ilmoittaudu kotiäänestykseen oman kuntasi keskusvaalilautakunnalle viimeistään 28.5.2024 kello 16 mennessä. 
Yhteystiedot ovat äänioikeusilmoituksessa. 
Voit kysyä keskusvaalilautakunnalta lisätietoja kotiäänestyksestä. 

Näin äänestät ennakkoon

Voit äänestää EU-vaaleissa ennakkoon missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa. 

  • Ennakkoäänestys Suomessa on 29.5.–4.6.2024.
  • Ennakkoäänestys ulkomailla on 29.5.–1.6.2024.

Ota äänestyspaikalle mukaan kuvallinen henkilöllisyystodistus, esimerkiksi passi, henkilökortti tai ajokortti.

Toimi näin ennakkoäänestyspaikalla:

  1. Näytä henkilöllisyystodistus vaalivirkailijalle.
    Virkailija antaa sinulle äänestyslipun.
  2. Mene äänestyskoppiin. 
    Kirjoita äänestyslippuun selvästi sen ehdokkaan numero, jota äänestät. Älä kirjoita äänestyslippuun mitään muuta.
    Ehdokkaiden numerot näet ehdokasluettelosta, joka on äänestyskopin seinällä. 
  3. Taita äänestyslippu keskeltä niin, että kukaan ei voi nähdä numeroa. 
  4. Palaa vaalivirkailijan luokse. 
    Hän leimaa äänestyslipun ja antaa sinulle ruskean kirjekuoren. 
  5. Laita leimattu äänestyslippu kirjekuoreen ja liimaa kuori kiinni.
  6. Vaalivirkailija pyytää, että allekirjoitat lomakkeen.
    Allekirjoituksella vakuutat, että olet itse täyttänyt äänestyslipun, saanut siihen leiman ja laittanut sen kirjekuoreen. 
  7. Lopuksi virkailija laittaa ruskean kirjekuoren ja lomakkeen keltaiseen kirjekuoreen.
    Virkailija liimaa keltaisen kirjekuoren kiinni. 
    Lähetys toimitetaan kotikuntasi keskusvaalilautakuntaan.

Näin äänestät vaalipäivänä

Vaalipäivä on sunnuntai 9.6.2024.
Vaalipäivänä äänestyspaikat ovat auki kello 9–20.

Voit äänestää vain siinä äänestyspaikassa, joka lukee äänioikeusilmoituksessasi.

Ota äänestyspaikalle mukaan kuvallinen henkilöllisyystodistus, esimerkiksi passi, henkilökortti tai ajokortti.

Toimi näin äänestyspaikalla: 

  1. Näytä henkilöllisyystodistus vaalivirkailijalle. 
    Virkailija etsii nimesi vaaliluettelosta ja antaa sinulle äänestyslipun. 
  2. Mene äänestyskoppiin.
    Kirjoita äänestyslippuun selvästi sen ehdokkaan numero, jota äänestät. Älä kirjoita äänestyslippuun mitään muuta.
    Ehdokkaiden numerot näet ehdokasluettelosta, joka on äänestyskopin seinällä.
  3. Taita äänestyslippu keskeltä niin, että kukaan ei voi nähdä numeroa. 
  4. Palaa vaalivirkailijan luokse. 
    Hän leimaa äänestyslipun.
  5. Pudota leimattu äänestyslippusi vaaliuurnaan.

Keneltä saat apua?

Vaalivirkailijat neuvovat ja auttavat sinua äänestyspaikalla.

Äänestyspaikalla on myös vaaliavustaja. 
Voit pyytää hänet avuksi äänestyskoppiin, jos et itse pysty kirjoittamaan ehdokkaan numeroa äänestyslippuun.

Vaaliavustajana voi toimia myös henkilö, jonka olet itse valinnut.  
Hän voi olla esimerkiksi omainen tai läheinen. 
Vaaliavustaja ei saa kuitenkaan olla ehdokas tai ehdokkaan läheinen.

Vaaliavustaja ei saa kertoa kenellekään, ketä äänestit.

Vaalisalaisuus

Jokainen päättää itse, haluaako äänestää ja ketä äänestää.

Vaalisalaisuus tarkoittaa sitä, että sinun ei tarvitse kertoa kenellekään, ketä äänestät. 

Vaalisalaisuuden takia täytät äänestyslipun äänestyskopissa.

Selkoesite pdf-muodossa