Eduskuntavaalitutkimus 2011 selvittää myös sosiaalisen median ja vaalirahakohun vaikutuksia
Suomalaiset vaalitutkijat toteuttavat eduskuntavaalien jälkeen laajan kansallisen vaalitutkimuksen. Tutkimuksen rahoittaa oikeusministeriö ja sen toteuttaa Taloustutkimus käyntihaastatteluina.
Tutkimuksen keskeisinä aiheina ovat mm. ehdokasvalinta, äänestysaktiivisuus, sosiaalinen media ja vaalikampanjoinnin muutokset sekä vaalirahoitus ja vaalirahakohun vaikutukset. Tutkimuksessa arvioidaan myös kannatusmittausten merkitystä sekä tasa-arvon ja edustuksellisuuden toteutumista vaaleissa.
Eduskuntavaalitutkimus toteutetaan nyt kolmatta kertaa. Vuoden 2011 vaalien asetelma on puolue- ja ehdokasliikkuvuuden kannalta poikkeuksellisen mielenkiintoinen. Vuosien 2003 ja 2007 eduskuntavaalitutkimukset osoittavat, että vain noin joka toisella äänioikeutetulla on ollut vakiintunut puoluekanta.
Aikaisempien tutkimusten mukaan äänestyspäätökseen vaikuttaa yhä enemmän ehdokas kuin puolue: kun vuonna 1983 tärkeimpänä piti puoluetta 52 prosenttia ja ehdokasta 42 prosenttia, vuonna 2007 luvut olivat 48 ja 51.
Vaalien 2011 tutkimusaineistot kokoaa heti vaalien jälkeen Taloustutkimus. Ensimmäiset tulokset julkaistaan uudessa vaalitutkimusportaalissa loppuvuodesta ja hankkeen pääraportti ilmestyy presidentinvaalien alla.
Tutkimusta koordinoi Suomen yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto. Hankkeeseen kuuluu toistakymmentä tutkijaa Helsingin, Tampereen ja Turun yliopistoista sekä Åbo Akademista.
Lisätietoja:
(vaalitutkimus) johtaja Sami Borg, Suomen yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto, puh. 050 345 0811
(äänestysaktiivisuus) tutkija Hanna Wass, Helsingin yliopisto, puh. 09 191 24919
(ehdokasvalinta) professori Lauri Karvonen Äbo Akademi, puh. 02 2154 387
Lisätietoa vaalitutkimusryhmästä, vaalitutkimuksesta ja demokratia-indikaattoreista