Så här röstar du på förhand i valet
Lättläst svenska: Så här röstar du i valet på förhand -video på Youtube
Så här röstar du på valdagen i valet
Lättläst svenska: Så här röstar du på valdagen i valet-video på Youtube
Välfärdsområdes- och kommunalvalet 2025
Valdag 13.4.2025
 Förhandsröstning i Finland den 2–8.4.2025
 Förhandsröstning utomlands den 2–5.4.2025
Kom ihåg att rösta i välfärdsområdes- och kommunalvalet!
Genom att rösta påverkar du vem som  
 bestämmer om saker i ditt välfärdsområde  
 och i din hemkommun.
Innehållet på sidan:
Vad är välfärdsområdes- och kommunalvalet?
Meddelande om rösträtt och röstningsställena
Vad är välfärdsområdes- och kommunalvalet?
Det finns 21 välfärdsområden och 308 kommuner i Finland.
Kommunen du bor i kallas för din hemkommun.  
 Kommunen hör till ett välfärdsområde.  
 Helsingfors är den enda kommunen,  
 som inte hör till något välfärdsområde.
I välfärdsområdesvalet väljs medlemmar till  
 välfärdsområdesfullmäktige.  
 Medlemmarna i fullmäktige kallas för ledamöter.  
 Ledamöterna fattar beslut 
 i välfärdsområdena.  
 Välfärdsområdena ordnar  
 socialvård och hälsovård och  
 räddningsväsendet.  
 Räddningsväsendet är  
 brandkåren och ambulanser.
I kommunalvalet väljs  
 medlemmar till kommunfullmäktige.  
 Medlemmarna kallas ledamöter.  
 Ledamöterna beslutar om  
 kommunens verksamhet och ekonomi.  
 Kommunerna ansvarar till exempel  
 för skolor, sportplaner, vatten och avfall. 
Ledamöterna i välfärdsområdesfullmäktige  
 och kommunfullmäktige  
 väljs genom val för en period på fyra år.  
 Välfärdsområdesvalet och kommunalvalet ordnas samtidigt.
Välfärdsområdena i Finland
Finland är uppdelat i 21 välfärdsområden.  
 Välfärdsområdena följer ungefär  
 de nuvarande landskapsgränserna.  
 I landskapet Nyland finns det ändå fyra välfärdsområden.
Helsingfors stad hör inte till något välfärdsområde.  
 Helsingfors ansvarar själv för social- och hälsovården  
 samt räddningsväsendet i huvudstaden.
Därför ordnas det inget välfärdsområdesval i Helsingfors.  
 Invånarna i Helsingfors  
 kan alltså inte rösta i välfärdsområdesvalet.
Vem får rösta?
Du får rösta i välfärdsområdesvalet och kommunalvalet  
 om du är över 18 år  
 eller om du fyller 18 år senast på valdagen den 13 april 2025.
Dessutom ska du vara
- finsk medborgare 
 och din hemkommun ska vara i Finland
 eller
 
- medborgare i ett EU-land, eller i Island eller Norge 
 och din hemkommun ska vara i Finland
 eller
 
- medborgare i något annat land 
 och ha bott i Finland
 i minst två år utan avbrott.
De som bor i Helsingfors röstar inte  
 i välfärdsområdesvalet utan bara i kommunalvalet.  
 I Helsingfors är det stadens fullmäktige  
 som ansvarar för  
 socialvården, hälsovården och räddningsväsendet.
Vem kan du rösta på?
I välfärdsområdesvalet kan du rösta  
 på en kandidat i ditt välfärdsområde.  
 Ditt välfärdsområde är det område  
 som din hemkommun hör till.
I kommunalvalet kan du rösta på en  
 kandidat i din hemkommun.
Partier och valmansföreningar ställer upp  
 kandidaterna i välfärdsområdesvalet och i kommunalvalet.
Varje kandidat har ett eget kandidatnummer.  
 Kandidatnumren i välfärdsområdesvalet  
 är från 2002 uppåt och  
 kandidatnumren i kommunalvalet  
 är från 2 uppåt. 
Du får information om kandidaterna  
 i tidningar, på tv och på internet.
Meddelande om rösträtt och röstningsställena
Om du har rätt att rösta får du ett meddelande om rösträtt.  
 Du får meddelandet om rösträtt som brev på posten  
 eller elektroniskt i tjänsten Suomi.fi. 
Du får meddelandet om rösträtt i elektronisk form,  
 om du använder tjänsten Suomi.fi.  
 Suomi.fi är en webbplats.  
 Läs mer om hur du får viktiga meddelanden på:  
 www.suomi.fi/meddelanden (sidan är inte lättläst).
Du kan rösta på valdagen eller rösta på förhand före valdagen.
 
 Ditt röstningsställe på valdagen  
 står i meddelandet om rösträtt. 
 
 Om du väljer att förhandsrösta  
 så kan du rösta  
 på vilket förhandsröstningsställe som helst.  
 Det finns en lista med alla förhandsröstningsställen  
 nära ditt hem i meddelandet om rösträtt.  
 Alla förhandsröstningsställen  
 finns också på internet  
 på adressen www.valfinland.fi. 
 
 Ta med dig ditt identitetsbevis till röstningsstället.  
 Du behöver inte ta med dig meddelandet om rösträtt  
 när du ska rösta.  
 Om du förhandsröstar på en anstalt eller utomlands,  
 är det bra att ha med meddelandet om rösträtt.
Att rösta hemma
Du kan rösta på förhand hemma,  
 om det är mycket svårt för dig att rösta på röstningsstället,  
 till exempel på grund av en sjukdom.
Meddela att du vill rösta hemma  
 till centralvalnämnden i din hemkommun  
 senast den 1 april 2025 före kl. 16.  
 Kontaktuppgifterna finns i meddelandet om rösträtt.  
 Centralvalnämnden ger mer information om hemmaröstning.
Så här röstar du på förhand
Du kan förhandsrösta i välfärdsområdesvalet  
 och kommunalvalet  
 på vilket förhandsröstningsställe som helst.
Förhandsröstningen i Finland är 2.4–8.4.2025.  
 Förhandsröstningen utomlands är 2.4–5.4.2025.
Ta med dig ett identitetsbevis när du ska rösta,  
 alltså ditt pass, identitetskort eller körkort.
Så här röstar du på förhand:
- Visa ditt identitetsbevis för en valfunktionär. 
 Valfunktionären ger dig två röstsedlar,
 den ena är violett och den andra är vit.
 
- Gå in i ett röstningsbås. 
 
 Röstsedeln för välfärdsområdesvalet är violett.
 På den violetta röstsedeln skriver du tydligt
 numret på kandidaten som du röstar på
 i välfärdsområdesvalet.
 
 Röstsedeln för kommunalvalet är vit.
 På den vita röstsedeln skriver du tydligt
 numret på kandidaten som du röstar på
 i kommunalvalet.
 
 Skriv inget annat på röstsedeln.
 
 Du ser kandidaternas nummer på kandidatlistorna,
 som finns på väggen.
 Kandidatlistan för välfärdsområdesvalet är violett.
 Kandidatlistan för kommunalvalet är vit.
 
- Vik röstsedlarna på mitten, 
 så att ingen kan se vad du skrivit.
 
- Gå tillbaka till valfunktionären.
 Valfunktionären stämplar båda röstsedlarna
 och ger dig två bruna kuvert.
 
-  Lägg de stämplade röstsedlarna i var sitt kuvert 
 och klistra fast kuverten.
 
- Valfunktionären ber dig skriva ditt namn 
 på två blanketter.
 På det sättet intygar du
 att du själv har fyllt i röstsedlarna.
 
- Till slut lägger funktionären 
 de bruna kuverten i gula kuvert.
 Valfunktionären lägger
 kuvertet för välfärdsområdesvalet i ett gult kuvert
 och kuvertet för kommunalvalet i ett annat gult kuvert.
 Valfunktionären skickar sedan de gula kuverten
 till centralvalnämnden i din hemkommun.
Så här röstar du på på valdagen
På valdagen kan du bara rösta på det röstningsställe  
 som står i ditt meddelande om rösträtt.
Valdagen är söndagen den 13 april 2025.  
 På valdagen är vallokalerna öppna mellan klockan 9 och 20.
Ta med dig ett identitetsbevis när du ska rösta,  
 alltså ditt pass, identitetskort eller körkort.
Gör så här när du röstar:
- Visa ditt identitetsbevis för en valfunktionär. 
 Funktionären letar upp ditt namn på en lista över
 alla som har rätt att rösta
 och ger dig två röstsedlar,
 den ena är violett och den andra är vit.
 
- Gå in i ett röstningsbås. 
 
 Röstsedeln för välfärdsområdesvalet är violett.
 På den violetta röstsedeln skriver du tydligt
 numret på kandidaten som du röstar på
 i välfärdsområdesvalet.
 
 Röstsedeln för kommunalvalet är vit.
 På den vita röstsedeln skriver du tydligt
 numret på kandidaten som du röstar på
 i kommunalvalet.
 
 Skriv inget annat på röstsedeln.
 
 Du ser kandidatnumren på kandidatlistorna,
 som finns på väggen.
 Kandidatlistan för välfärdsområdesvalet är violett.
 Kandidatlistan för kommunalvalet är vit.
 
- Vik röstsedlarna på mitten, 
 så att ingen ser vad du skrivit.
 
- Gå tillbaka till valfunktionären. 
 Valfunktionären stämplar båda röstsedlarna.
 
- Lägg de vikta och stämplade röstsedlarna 
 i valurnorna.
Vem kan hjälpa dig?
Valfunktionärerna ger råd  
 och hjälper dig på röstningsstället.  
 På valdagen finns det också valbiträden i vallokalen.
Om du inte själv kan skriva  
 kandidatens nummer på röstsedeln,  
 kan du be att ett valbiträde gör det åt dig.
Du kan också ta med dig ett eget valbiträde,  
 till exempel en släkting eller en vän.  
 Valbiträdet får inte själv  
 vara en kandidat eller närstående  
 till en kandidat i valet.
Valbiträdet får inte berätta för någon annan  
 vem du har röstat på. 
Valhemligheten
Du bestämmer själv  
 om du vill rösta och vem du röstar på.  
 Valhemlighet betyder att  
 du inte måste berätta för någon  
 vem du röstar på.  
 För att skydda valhemligheten  
 fyller du i röstsedeln i röstningsbåset.
Rösta i välfärdsområdes- och kommunalvalet!
Valen ordnas samtidigt. 
 I valen väljer vi medlemmar till välfärdsområdets  
 och kommunens fullmäktige. 
 Genom att rösta påverkar du  
 vem som bestämmer om våra gemensamma saker.
 
 
                    
 
                   