Beredskap är en del av myndigheternas lagstadgade uppgifter. När den omgivande världen ändrar sig ska också myndigheterna oavbrutet bedöma konsekvenserna av ändringarna för det finländska samhället. Ändringarna ska beaktas i all verksamhet. Myndigheterna har berett sig på informationspåverkan redan i flera års tid.
Centrala teman vid beredskap för informationspåverkan är förtroende och upprätthållande av förtroendet.
Utbildning
Myndigheterna har som en del av beredskapen ordnat utbildning, för bland andra myndigheter och partier, i att identifiera valpåverkan och reagera på den. Dessutom har experter på informationspåverkan besökt journalistorganisationernas möten på olika håll i Finland och pratat om valpåverkan.
Verksamhetsmetoder
Myndigheterna har gått igenom sina verksamhetssätt och system samt utvecklat sitt samarbete. Detta ingår i myndigheternas normala beredskapsarbete, som betjänar utvecklingen av myndigheternas allmänna verksamhet. I arbetet har bland andra justitieministeriet, statsrådets kansli, Säkerhetskommitténs sekretariat, Cybersäkerhetscentret och Skyddspolisen deltagit.
Samarbete med sociala medier
Myndigheterna har också diskuterat med företagen inom sociala medier, till exempel Facebook, Twitter och Google, om hur de i sin verksamhet bereder sig på påverkansförsök som gäller val. Myndigheterna har informerat företagen om Finlands valsystem, den lagstiftning som gäller val och principerna för förrättande av val. Samtidigt har man diskuterat metoder för hur olika aktörer, till exempel myndigheter, partier, enskilda kandidater och medier kan bereda sig på och skydda sig från den påverkan som kommer via plattformarna.
Dessa företag är dock självständiga aktörer. Företagen beslutar själv om det innehåll som publiceras på plattformarna och gör sina tolkningar utifrån sina egna gemenskapsregler och villkor för användande. Beslutanderätten ligger helt och hållet hos företagen.