Valfinansiering vid välfärdsområdesval

De som valts till fullmäktigeledamöter och ersättare i välfärdsområdesval är skyldiga att redovisa sin valfinansiering till Statens revisionsverk. Om en person samtidigt kandiderar i både välfärdsområdesval och kommunalval och åtminstone i det ena valet blir vald till ersättare, är han eller hon skyldig att redovisa sin valfinansiering för bägge valen.

Begränsningarna i fråga om kandidaters valfinansiering och de uppgifter som ska redovisas vid välfärdsområdesval är desamma som vid riksdagsval. Därför ska det enligt propositionen föreskrivas att kandidater i välfärdsområdesval

  • inte får ta emot bidrag på mer än 6 000 euro från samma bidragsgivare,
  • inte får uppge namnet på en enskild bidragsgivare, om värdet av bidraget är mindre än 1 500 euro,
  • separat ska redovisa för bidrag vars värde uppgår till minst 1 500 euro och
  • ska lämna in en efterhandsredovisning av eventuella lån.

Därtill föreslås det i fråga om samtliga val bestämmelser om att kandidater inte får ta emot bidrag från följande: välfärdsområdet, bolag som välfärdsområdet har bestämmande inflytande i, välfärdsområdets affärsverk samt välfärdssammanslutningen.

Läs mer: Val- och partifinansieringstillsyn.

Valfinansiering vid kommunalval

Enligt lagen om kandidaters valfinansiering (273/2009) är de som valts till fullmäktigeledamöter och de som utsetts till ersättare när valresultatet fastställs skyldiga att redovisa sin valfinansiering. Redovisningen ska lämnas in till statens revisionsverk senast inom två månader efter det att valresultatet har fastställts. 

Vid kommunalvalen 2000, 2004 och 2008 gjordes anmälan om valfinansiering till den ifrågavarande kommunen. Sedan kommunalvalet 2012 har anmälningarna gjorts till Statens revisionsverk.

Läs mer: Val- och partifinansieringstillsyn