Information om välfärdsområdes- och kommunalval på lättläst svenska

I den här webbsidan berättar vi på lätt svenska om välfärdsåmrades- och kommunalvalet, år 2025 och hur du röstar i valet. Man kan ladda ner en lättläst broschyr i pdf-format i slutet av webbsidan.

Välfärdsområdes- och kommunalvalet 2025

Valdag 13.4.2025
Förhandsröstning i Finland den 2–8.4.2025
Förhandsröstning utomlands den 2–5.4.2025

Kom ihåg att rösta i välfärdsområdes- och kommunalvalet!

Genom att rösta påverkar du vem som  
bestämmer om saker i ditt välfärdsområde  
och i din hemkommun.

Vad är välfärdsområdes- och kommunalvalet?

Det finns 21 välfärdsområden och 308 kommuner i Finland.

Kommunen du bor i kallas för din hemkommun.  
Kommunen hör till ett välfärdsområde.  
Helsingfors är den enda kommunen,  
som inte hör till något välfärdsområde.

I välfärdsområdesvalet väljs medlemmar till  
välfärdsområdesfullmäktige.  
Medlemmarna i fullmäktige kallas för ledamöter.  
Ledamöterna fattar beslut 
i välfärdsområdena.  
Välfärdsområdena ordnar  
socialvård och hälsovård och  
räddningsväsendet.  
Räddningsväsendet är  
brandkåren och ambulanser.

I kommunalvalet väljs  
medlemmar till kommunfullmäktige.  
Medlemmarna kallas ledamöter.  
Ledamöterna beslutar om  
kommunens verksamhet och ekonomi.  
Kommunerna ansvarar till exempel  
för skolor, sportplaner, vatten och avfall. 

Ledamöterna i välfärdsområdesfullmäktige  
och kommunfullmäktige  
väljs genom val för en period på fyra år.  
Välfärdsområdesvalet och kommunalvalet ordnas samtidigt.

Välfärdsområdena i Finland

Finland är uppdelat i 21 välfärdsområden.  
Välfärdsområdena följer ungefär  
de nuvarande landskapsgränserna.  
I landskapet Nyland finns det ändå fyra välfärdsområden.

Helsingfors stad hör inte till något välfärdsområde.  
Helsingfors ansvarar själv för social- och hälsovården  
samt räddningsväsendet i huvudstaden.

Därför ordnas det inget välfärdsområdesval i Helsingfors.  
Invånarna i Helsingfors  
kan alltså inte rösta i välfärdsområdesvalet.

Vem får rösta?

Du får rösta i välfärdsområdesvalet och kommunalvalet  
om du är över 18 år  
eller om du fyller 18 år senast på valdagen den 13 april 2025.

Dessutom ska du vara

  1. finsk medborgare 
    och din hemkommun ska vara i Finland
    eller
     
  2. medborgare i ett EU-land, eller i Island eller Norge 
    och din hemkommun ska vara i Finland
    eller
     
  3. medborgare i något annat land 
    och ha bott i Finland  
    i minst två år utan avbrott.

De som bor i Helsingfors röstar inte  
i välfärdsområdesvalet utan bara i kommunalvalet.  
I Helsingfors är det stadens fullmäktige  
som ansvarar för  
socialvården, hälsovården och räddningsväsendet.

Vem kan du rösta på?

I välfärdsområdesvalet kan du rösta  
på en kandidat i ditt välfärdsområde.  
Ditt välfärdsområde är det område  
som din hemkommun hör till.

I kommunalvalet kan du rösta på en  
kandidat i din hemkommun.

Partier och valmansföreningar ställer upp  
kandidaterna i välfärdsområdesvalet och i kommunalvalet.

Varje kandidat har ett eget kandidatnummer.  
Kandidatnumren i välfärdsområdesvalet  
är från 2002 uppåt och  
kandidatnumren i kommunalvalet  
är från 2 uppåt. 

Du får information om kandidaterna  
i tidningar, på tv och på internet.

Meddelande om rösträtt och röstningsställena

Om du har rätt att rösta får du ett meddelande om rösträtt.  
Du får meddelandet om rösträtt som brev på posten  
eller elektroniskt i tjänsten Suomi.fi. 

Du får meddelandet om rösträtt i elektronisk form,  
om du använder tjänsten Suomi.fi.  
Suomi.fi är en webbplats.  
Läs mer om hur du får viktiga meddelanden på:  
www.suomi.fi/meddelanden (sidan är inte lättläst).

Du kan rösta på valdagen eller rösta på förhand före valdagen.

Ditt röstningsställe på valdagen  
står i meddelandet om rösträtt. 

Om du väljer att förhandsrösta  
så kan du rösta  
på vilket förhandsröstningsställe som helst.  
Det finns en lista med alla förhandsröstningsställen  
nära ditt hem i meddelandet om rösträtt.  
Alla förhandsröstningsställen  
finns också på internet  
på adressen www.valfinland.fi

Ta med dig ditt identitetsbevis till röstningsstället.  
Du behöver inte ta med dig meddelandet om rösträtt  
när du ska rösta.  
Om du förhandsröstar på en anstalt eller utomlands,  
är det bra att ha med meddelandet om rösträtt.

Att rösta hemma

Du kan rösta på förhand hemma,  
om det är mycket svårt för dig att rösta på röstningsstället,  
till exempel på grund av en sjukdom.

Meddela att du vill rösta hemma  
till centralvalnämnden i din hemkommun  
senast den 1 april 2025 före kl. 16.  

Kontaktuppgifterna finns i meddelandet om rösträtt.  
Centralvalnämnden ger mer information om hemmaröstning.

Så här röstar du på förhand

Du kan förhandsrösta i välfärdsområdesvalet  
och kommunalvalet  
på vilket förhandsröstningsställe som helst.

Förhandsröstningen i Finland är 2.4–8.4.2025.  
Förhandsröstningen utomlands är 2.4–5.4.2025.

Ta med dig ett identitetsbevis när du ska rösta,  
alltså ditt pass, identitetskort eller körkort.

Så här röstar du på förhand:

  1. Visa ditt identitetsbevis för en valfunktionär. 
    Valfunktionären ger dig två röstsedlar,  
    den ena är violett och den andra är vit. 
     
  2. Gå in i ett röstningsbås. 

    Röstsedeln för välfärdsområdesvalet är violett.  
    På den violetta röstsedeln skriver du tydligt  
    numret på kandidaten som du röstar på  
    i välfärdsområdesvalet.

    Röstsedeln för kommunalvalet är vit.  
    På den vita röstsedeln skriver du tydligt  
    numret på kandidaten som du röstar på  
    i kommunalvalet. 

    Skriv inget annat på röstsedeln.

    Du ser kandidaternas nummer på kandidatlistorna,  
    som finns på väggen.  
    Kandidatlistan för välfärdsområdesvalet är violett.  
    Kandidatlistan för kommunalvalet är vit. 
     
  3. Vik röstsedlarna på mitten, 
    så att ingen kan se vad du skrivit. 

     
  4. Gå tillbaka till valfunktionären.
     Valfunktionären stämplar båda röstsedlarna  
    och ger dig två bruna kuvert. 
     
  5.  Lägg de stämplade röstsedlarna i var sitt kuvert 
    och klistra fast kuverten. 

     
  6. Valfunktionären ber dig skriva ditt namn 
    på två blanketter.  

    På det sättet intygar du  
    att du själv har fyllt i röstsedlarna. 
     
  7. Till slut lägger funktionären 
    de bruna kuverten i gula kuvert.  

    Valfunktionären lägger  
    kuvertet för välfärdsområdesvalet i ett gult kuvert  
    och kuvertet för kommunalvalet i ett annat gult kuvert. 
    Valfunktionären skickar sedan de gula kuverten  
    till centralvalnämnden i din hemkommun. 

Så här röstar du på på valdagen

På valdagen kan du bara rösta på det röstningsställe  
som står i ditt meddelande om rösträtt.

Valdagen är söndagen den 13 april 2025.  
På valdagen är vallokalerna öppna mellan klockan 9 och 20.

Ta med dig ett identitetsbevis när du ska rösta,  
alltså ditt pass, identitetskort eller körkort.

Gör så här när du röstar:

  1. Visa ditt identitetsbevis för en valfunktionär. 
    Funktionären letar upp ditt namn på en lista över  
    alla som har rätt att rösta  
    och ger dig två röstsedlar,  
    den ena är violett och den andra är vit. 
     
  2. Gå in i ett röstningsbås. 

    Röstsedeln för välfärdsområdesvalet är violett.  
    På den violetta röstsedeln skriver du tydligt  
    numret på kandidaten som du röstar på  
    i välfärdsområdesvalet.

    Röstsedeln för kommunalvalet är vit.  
    På den vita röstsedeln skriver du tydligt  
    numret på kandidaten som du röstar på  
    i kommunalvalet. 

    Skriv inget annat på röstsedeln.

    Du ser kandidatnumren på kandidatlistorna,  
    som finns på väggen.  
    Kandidatlistan för välfärdsområdesvalet är violett.  
    Kandidatlistan för kommunalvalet är vit. 
     
  3. Vik röstsedlarna på mitten, 
    så att ingen ser vad du skrivit. 

     
  4. Gå tillbaka till valfunktionären. 
    Valfunktionären stämplar båda röstsedlarna. 
     
  5. Lägg de vikta och stämplade röstsedlarna 
    i valurnorna. 

Vem kan hjälpa dig?

Valfunktionärerna ger råd  
och hjälper dig på röstningsstället.  
På valdagen finns det också valbiträden i vallokalen.

Om du inte själv kan skriva  
kandidatens nummer på röstsedeln,  
kan du be att ett valbiträde gör det åt dig.

Du kan också ta med dig ett eget valbiträde,  
till exempel en släkting eller en vän.  
Valbiträdet får inte själv  
vara en kandidat eller närstående  
till en kandidat i valet.

Valbiträdet får inte berätta för någon annan  
vem du har röstat på. 

Valhemligheten

Du bestämmer själv  
om du vill rösta och vem du röstar på.  
Valhemlighet betyder att  
du inte måste berätta för någon  
vem du röstar på.  
För att skydda valhemligheten  
fyller du i röstsedeln i röstningsbåset.

Rösta i välfärdsområdes- och kommunalvalet! 

Valen ordnas samtidigt. 
I valen väljer vi medlemmar till välfärdsområdets  
och kommunens fullmäktige. 
Genom att rösta påverkar du  
vem som bestämmer om våra gemensamma saker.